Theravāda budistička zajednica u Srbiji

Anguttara nikāya VII.60

Kodhana sutta
Bes

Prevod Branislav Kovačević
Samo za besplatnu distribuciju, kao dar Dhamme
 


“Monasi, sedam je stvari koje zadese naprasitog muškarca ili ženu, a čine zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja. Kojih sedam?

(1) Ima slučajeva, monasi, kada neprijatelj poželi neprijatelju: “Neka bude ružan.” A zašto? Zato što se neprijatelj ne raduje lepoti neprijateljevoj. Kada je naprasita osoba savladana i obuzeta besom, čak i ako se kupa, maže mirisnim uljima, šiša kosu i brije bradu, a oblači čistu odeću, ipak takva osoba jeste ružna. To je prva stvar koja zadesi naprasitog muškarca ili ženu, a čini zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja.

(2) Isto tako, ima slučajeva kada neprijatelj poželi neprijatelju: “Neka ga muči nesanica.” A zašto? Zato što se neprijatelj ne raduje kada njegov neprijatelj čvrsto spava. Kada je naprasita osoba savladana i obuzeta besom, čak i ako leži na mekim dušecima, na belim čaršavima i sa vunenim pokrivačem ukrašenim vezenim cvetovima, sa pokrivačem od antilopine kože, sa baldahinom i crvenim jastucima na oba kraja, ipak takva osoba ne može da zaspi. To je druga stvar koja zadesi naprasitog muškarca ili ženu, a čini zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja.

(3) Isto tako, ima slučajeva kada neprijatelj poželi neprijatelju: “Neka bude neuspešan.” A zašto? Zato što se neprijatelj ne raduje uspehu neprijateljevom. Kada je naprasita osoba savladana i obuzeta besom, pa dobije ono što joj šteti, ona misli: ‘Dobio sam ono što mi koristi’, a kad dobije ono što joj koristi, ona misli: ‘Dobio sam ono što mi šteti’. Kada neko ko je savladan i obuzet besom dobije takve stvari koje su potpuno suprotne, one ga vode do štete i patnje zadugo. To je treća stvar koja zadesi naprasitog muškarca ili ženu, a čini zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja.

(4) Isto tako, ima slučajeva kada neprijatelj poželi neprijatelju: “Neka nema imetka.” A zašto? Zato što se neprijatelj ne raduje imetku neprijateljevom. Kada je naprasita osoba savladana i obuzeta besom, kralj konfiskuje za svoj trezor svaki imetak koji je ona stekla napornim radom, snagom svojih ruku i znojem svoga čela, pošteno i po zakonu. To je četvrta stvar koja zadesi naprasitog muškarca ili ženu, a čini zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja.

(5) Isto tako, ima slučajeva kada neprijatelj poželi neprijatelju: “Neka ne bude ugledan.” A zašto? Zato što se neprijatelj ne raduje ugledu neprijateljevom. Kada je naprasita osoba savladana i obuzeta besom, ona zahvaljujući nepromišljenosti izgubi svaki ugled koja je do tada stekla. To je peta stvar koja zadesi naprasitog muškarca ili ženu, a čini zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja.

(6) Isto tako, ima slučajeva kada neprijatelj poželi neprijatelju: “Neka nema prijatelja.” A zašto? Zato što se neprijatelj ne raduje tome da njegov neprijatelj ima prijatelje. Kada je naprasita osoba savladana i obuzeta besom, koliko god da ima prijatelja, drugova, srodnika i članova porodice, svi oni će je izbegavati i držati se podalje od nje. To je šesta stvar koja zadesi naprasitog muškarca ili ženu, a čini zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja.

(7) Isto tako, ima slučajeva kada neprijatelj poželi neprijatelju: “Posle sloma tela, posle smrti, neka se preporodi u svetu patnje, na lošem odredištu, u nižem svetu, u čistilištu!” A zašto? Zato što se neprijatelj ne raduje tome da se njegov neprijatelj preporodi u nebeskom svetu. Kada je naprasita osoba savladana i obuzeta besom, čini zlodela telom, govorom i mislima. Kao posledica toga, još uvek obuzeta besom, posle sloma tela, posle smrti, preporađa se u svetu patnje, na lošem odredištu, u nižem svetu, u čistilištu. To je sedma stvar koja zadesi naprasitog muškarca ili ženu, a čini zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja.

To je sedam je stvari koje zadese naprasitog muškarca ili ženu, a čine zadovoljstvo i prednost za njihovog neprijatelja.”

Gnevan čovek je ružan, on loše i spava;
stekavši nešto dobro, smatra ga štetnim.

Gnevan čovek, savladan besom,
povređujući telom i rečima, na kraju imetak gubi.

Lud od gneva, na veoma loš glas izbija.
Rodbina, prijatelji i najbliži, gnevnoga izbegavaju.

Bes jeste uzrok nevolji; bez i razum pomuti.
Ljudi ne uviđaju opasnost što se pojavila iznutra.

Besan čovek ne zna šta je dobro, besan čovek ne vidi Dhammu.
Samo slepilo i mrkli mrak, kad bes čoveka savlada.

Kada besan štetu napravi, lako ili uz poteškoće,
kasnije, kada se bes u njemu smiri, nariče ko da je opečen.

Obest pokazuje, ko plamen svoju dimnu krestu.
Kada se bes ipolji, tada se bes drugih ka njemu okreće.

Ne stidi se, niti plaši da zlo čini, reči su mu opscene;
za savladanog beson ostrva [sigurnosti] nikakvog nema.

Nabrojaću vam dela što muku proizvode.
Saslušajte ih redom, tako daleke svakom pravedniku.

Gnevan ubija sopstvenog oca; gnevan ubija i svoju majku;
gnevan ubija bramana; [1] gnevan ubija i običnog čoveka.

Obesnik svoju majku ubija, ženu koja mu život dade,
onu koja da dojila je i ovaj svet pokazala.

Takva bića, poput nas samih, sama su sebi najdraža;
pa ipak, gnevni, razum uzgubivši, sebe ubijaju na načine mnoge.

Neki sebe ubijaju mačem, drugi u rastrojstvu otrov popiju;
neki sami sebe obese, a drugi se sa vrha u bezdan bace.

Dela kojima se uništava plod i dela koja su uzrok sopstvene smrti.
Čineći takva dela, oni ne znaju da iz besa poraz se rađa.

Tako zamka smrti u srcu skrivena uzima oblik besa.
Obuzdavanjem, mudrošću, snagom i [ispravnim] stavom preseći je treba.

Mudrac bi tu lošu osobinu trebalo da iskoreni.
Sebe u Dhammi vežbati ovako treba: gnevu svome ne popuštaj.

Kad se oslobode gneva, tad i patnja odlazi; bez obmana i strasti,
ukroćen, iza sebe bes ostavivši, potpuno pročišćeni nibbānu dostiže.


Beleška

[1] Komentar za AN kaže da se ovde govori o arahantu (khīnāsava-brāmanam). [Natrag]