Theravāda budističko društvo

SN III.13: Donapaka sutta

Samyutta nikāya III.13

Donapāka sutta
Zdela hrane


Prevod Branislav Kovačević
Samo za besplatnu distribuciju, kao dar Dhamme
 


U Sāvatthiju. Jednom je prilikom Pasenadi, kralj Kosale, redovno jeo po čitavu zdelu pirinča i karija. I onda, još uvek presit, dahćući i uzdišući, otide on do Blaženog, pokloni mu se, pa sede sa strane.

Na to Blaženi, razumevši da se kralj Pasenadi prejeo, kad tako dahće i uzdiše, tom prilikom izreče sledeće stihove:

"Kada je čovek uvek sabran,
motri na umerenost u hrani koju jede,
njegove boljke tada se umanjuju:
on sporije stari, on štiti svoj život."

A u to vreme je mladi braman Sudassana stajao iz kralja Pasenadija. Tako mu se kralj obrati: "Hajde, dragi Sudassana, nauči ove stihove od Blaženog i recituj mi ih kad god jedem. Ja ću ti za to pokloniti stotinu kahāpana kao trajnu nagradu". [1]

"Da, gospodine", odgovori mladi braman Sudassana. I pošto je naučio stihove od Blaženog, kad god bi kralj Pasenadi obedovao, mladi braman Sudassana bi recitovao:

"Kada je čovek uvek sabran,
motri na umerenost u hrani koju jede,
njegove boljke tada se umanjuju:
on sporije stari, on štiti svoj život."

Tako je kralj Pasenadi postepeno smanjio veličinu svojih obroka na tek jedan tanjir kuvanog pirinča. [2] Kasnije, kada mu je telo postalo vitko, kralj Pasenadi se jednom lupi rukom po butini i tom prilikom izreče sledeće stihove: "Blaženi pokaza saosećanje prema meni u pogledu obe vrste dobrog: dobrog koje se odnosi na sadašnji život i onog koje se odnosi na budući život". [3]


Beleške (Bhikkhu Bodhi)

[1] Kahāpana je bila standardna novčana jedinica u to vreme. Videti Singh, Madan Mohan: Life in north-eastern India in pre-Mauryan times, str. 255-57. [Natrag]

[2] Komentar za SN kaže da je Buda savetovao Sudassanu da stihove recituje ne kad kralj počne da jede, već kad se približi kraju. Na taj način, svakoga dana kralj je malo-pomalo skraćivao svoj obrok, sve dok nije došao na pravu meru. [ Natrag]

[3] Dobro koje se odnosi na sadašnji život jeste mršavljenje tela ; dobro koje se odnosi na budući život jeste vrlina (sila, čiji je jedan vid i umerenost u jelu. Videti Appamada sutta, SN 3.17).[Natrag]