Theravāda budističko društvo

SN XLV.1: Aviđđa sutta

Download PDF

Samyutta nikāya XLV.1

Aviđđa sutta
Neznanje


Prevod Branislav Kovačević
Samo za besplatnu distribuciju, kao dar Dhamme
 


Ovako sam čuo. Jednom je prilikom Blaženi boravio kraj Sāvatthija, u Đetinom gaju, u manastiru koji je podigao Anāthapindika. Tu se Blaženi obrati monasima: "Monasi". "Da, gospodine", odgovoriše monasi. Onda Blaženi ovako reče:

"Neznanje je, monasi, prethodnica nepovoljnih stanja uma, a za njim slede odsustvo stida i zazora od činjenja loših dela. [1] U budali obuzetoj neznanjem pogrešno razumevanje nastaje; iz pogrešnog razumevanja pogrešna namera nastaje; iz pogrešne namere pogrešan govor nastaje; iz pogrešnog govora pogrešno delovanje nastaje; iz pogrešnog delovanja pogrešan način života nastaje; iz pogrešnog načina života pogrešan napor nastaje; iz pogrešnog napora pogrešna svesnost nastaje; iz pogrešne svesnosti pogrešna koncentracija nastaje.

Istinsko znanje je, monasi, prethodnica povoljnih stanja uma, a za njim slede stid i zazor od činjenja loših dela. [2] U mudracu bogatom istinskim znanjem ispravno razumevanje nastaje; iz ispravnog razumevanja ispravna namera nastaje; iz ispravne namere ispravan govor nastaje; iz ispravnog govora ispravno delovanje nastaje; iz ispravnog delovanja ispravan način života nastaje; iz ispravnog načina života ispravan napor nastaje; iz ispravnog napora ispravna svesnost nastaje; iz ispravne svesnosti ispravna koncentracija nastaje."


Beleške (Bhikkhu Bodhi)

[1] Ova se sutta ponavlja i kao AN X:105, ali su dodati još i miććhāñāna i miććhāvimutti na "tamnoj strani", a sammāñāna i sammāvimutti na "svetloj strani". Komentar: Neznanje je prethodnica (pubbangama) na dva načina, kao ono što se rađa istovremeno (sahađātavasena, uslov za istovremeno nastala stanja) i kao odlučujući uzrok (upanissayavasena) za kasnije nastala stanja. Potkomentar: Neznanje je prethodnica u smislu istovremenosti kada s anjom povezana stanja prilagođava sopstvenom stanju konfuzije o nekom predmetu, tako da prolazne pojave shvata kao trajne itd.; ona je prethodnica u smislu istovremenosti i posledičnosti kada neka osoba savladana obmanom čini nemoralne postupke. [Natrag]

[2] Komentar: Istinsko znanje (viđđa) jeste odgovornost za sopstvene postupke (kammassakatāñāna). I ono je prethodnica na dva načina, povoljna stanja nastaju odmah, zajedno sa njim ili kasnije. Stid (hiri) i zazor od činjenja loših dela (ottappa) se nazivaju "čuvarima ovoga sveta". Razmatranje ova dva pojma može se naći u Visuddhimagga, 464-65. [Natrag]