Theravāda budističko društvo

Pusta zemlja

Šravasti Dhammika

Prevod Branislav Kovačević
Samo za besplatnu distribuciju, kao dar Dhamme


T. S. Eliot je bio jedan od najuticajnijih pesnika dvadesetog veka i poema "Pusta zemlja" se smatra njegovim najvažnijim delom. I mi smo je "radili" u školi, ali meni tu mnogo šta nije bilo jasno. Puna opskurnih istorijskih, literarnih i mitskih aluzija i zapetljanog simbolizma, ona slika savremen svet kao prazan i lišen duhovnog značenja. Treći kanto "Puste zemlje" naziva se "Propoved o vatri" na tragu Budine poznate propovedi, zapravo njegovog trećeg govora istog naziva, Adittapariyaya sutta (SN 35:28). Na kraju ovog kanta, Eliot parafrazira Budine reči ponovljene u govoru mnogo puta: "O monasi, sve gori!" (Sabbam bhikkhave adittam) kao "gori, gori, gori, gori!" Ovim je Buda hteo da kaže da je obična osoba opsednuta osećajem zadovoljstva i prijatnim slikama, te gori žudnjom, mržnjom i obmanutošću. Za Eliota, ove reči bile su moćan i nepokolebljiv komentar ispraznosti života kojim mnogi ljudi žive.

Eliot je osećao duboko poštovanje prema Budinom učenju i čak je proučavao neke od budističkih tekstova. Prema Eliotovoj biografiji koju je napisao Peter Ackroyd, njegova “…privrženost budizmu nije bila tek filozofska. Nirvana iskorenjivanja – poništavanja žudnje, sloboda od vezanosti — a kao što se može videti iz njegove poezije, postojala je u mladom Eliotu jedna neodoljiva potreba za slobodom". Ako je Eliota uzbudio Budin opis obične, svetovne egzistencije, verovatno ga je podjednako uzbuđivalo i obećanje na kraju Adittapariyaya sutte da jeste moguće izdići se iznad takvog nivoa postojanja. "Videvši to, u dobro upućenom plemenitom učeniku sve se više raspršuju iluzije o čulima. Kad mu se rasprše iluzije, u njemu se hladi strast. Zahvaljujući hlađenju strasti, on se potpuno oslobađa. Sa potpunim oslobađanjem dolazi i znanje: 'Potpuno sam oslobođen'.

Zanimljivo je uočiti da je Eliot možda dobio inspiraciju od Buda za naziv svoje čuvene poeme. Buda je često određena negativna psihološka stanja nazivao "mentalnom pustom zemljom" (ćetokhila, na primer AN 10:14; MN 16; SN 45:166).