Anguttara nikāya 1:170-187
Ekapuggala vaggo
Jedan čovek
Prevod sa pālija Branislav Kovačević
Samo za besplatnu distribuciju, kao dar Dhamme
170. Jedan čovek, monasi, u ovom svetu se rodivši, rađa se na dobrobit mnogih, na sreću mnogih, iz saosećanja sa svetom ljudi, na korist, dobitak, sreću bogova i ljudi. Koji je to čovek? Tathāgata [1], poštovanja dostojni, potpuno samoprobuđeni. To je, monasi, čovek koji se, u ovom svetu se rodivši, rađa na dobrobit mnogih, na sreću mnogih, iz saosećanja sa svetom ljudi, na korist, dobitak, sreću bogova i ljudi.
171. Jedan se čovek, monasi, retko pojavljuje u ovom svetu. Koji je to čovek? Tathāgata, poštovanja dostojni, potpuno samoprobuđeni. Taj se čovek, monasi, retko pojavljuje u ovom svetu.
172. Jedan čovek, monasi, u ovom svetu se rodivši, rađa se kao izuzetan čovek. Koji je to čovek? Tathāgata, poštovanja dostojni, potpuno samoprobuđeni. Taj se čovek, monasi, u ovom svetu se rodivši, rađa kao izuzetan čovek.
173. Smrt jednog čoveka, monasi, jeste na žalost mnogih. Kojeg čoveka? Tathāgate, poštovanja dostojnog, potpuno samoprobuđenog. Smrt tog čoveka, monasi, jeste na žalost mnogih.
174. Jedan čovek, monasi, u ovom svetu se rodivši, rađa se bez svog para, bez sebi ravnog, neuporediv, bez sebi sličnog, bez premca, jedinstven, nenadmašiv, prvi među ljudima. Koji je to čovek? Tathāgata, poštovanja dostojni, potpuno samoprobuđeni. Taj se čovek, monasi, u ovom svetu se rodivši, rađa bez svog para, bez sebi ravnog, neuporediv, bez sebi sličnog, bez premca, jedinstven, nenadmašiv, prvi među ljudima.
175-186. Pojava jednog čoveka, monasi, znači pojavu velikog uvida, pojavu velike svetlosti, pojavu velikog sjaja, pojavu šest savršenih iskustava [2], sticanje četiri analitička znanja [3], pronicanje mnoštva elemenata, pronicanje različitih vrsta elemenata, dostizanje ploda izbavljenja putem mudrosti, ploda “ulaska u struju” [4], ploda “jednom povratnika”, ploda “ne-povratnika”, ploda arahanta. Koji je to čovek? Tathāgata, poštovanja dostojni, potpuno samoprobuđeni. Pojava tog čoveka, monasi, znači pojavu velikog uvida, pojavu velike svetlosti, pojavu velikog sjaja, pojavu šest savršenih iskustava [2], sticanje četiri analitička znanja [3], pronicanje mnoštva elemenata, pronicanje različitih vrsta elemenata, dostizanje ploda izbavljenja putem mudrosti, ploda “ulaska u struju” [4], ploda "jednom povratnika", ploda "ne-povratnika", ploda arahanta.
187. Ne znam monasi, nijednog drugog čoveka koji na tako savršen način nastavlja kruženje izvrsne Dhamme koju izloži Tathāgata, kao što je to Sāriputta. Sāriputta, monasi, na savršen način nastavlja kruženje izvrsne Dhamme koju izloži Tathāgata.
Beleška
[1] Jedan od epiteta Budinih. [Natrag]