Sutta nipāta 1:6
Parābhava sutta
Nazadovanje
Prevod sa pālija Branislav Kovačević
Samo za besplatnu distribuciju, kao dar Dhamme
Ovako sam čuo.[1] Jednom je prilikom Blaženi boravio kraj Sāvatthīja, u Đetinom gaju, u manastiru koji je podigao Anāthapiṇḍika. A kada je noć već poodmakla, jedno božanstvo nenadmašnog sjaja, obasjavši čitav Đetin gaj, dođe do Blaženoga, s poštovanjem ga pozdravi i stade sa strane. Stojeći tako, ono se stihovima obrati Blaženome:
91. “Postavljamo pitanje Gotami
o čoveku koji nazaduje.
Dođosmo da od Blaženog saznamo:
zbog čega neko nazaduje?”
92. “Lako je znati zašto neko napreduje,
lako je znati zašto neko nazaduje.
U kome ljubavi za Dhammu ima, napreduje;
ko mržnju za Dhammu gaji, nazaduje.”
93. “Zaista tako i mi razumemo:
to je prvi slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i drugi razlog zašto neko nazaduje.”
94. “Nemoralni su mu dragi,
među čestitima radost ne nalazi;
odobrava učenje rđavih:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
95. “Zaista tako i mi razumemo:
to je drugi slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i treći razlog zašto neko nazaduje.”
96. “Ko god mnogo voli da spava,
uživa u brbljanju, bez poleta je i lenj,
lako besom biva osvojen:
sve je to uzrok njegovog nazadovanja.”
97. “Zaista tako i mi razumemo:
to je treći slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i četvrti razlog zašto neko nazaduje.”
98. “Ko majku i oca svoga
kada ih mladost napusti, ostarele,
iako imućan ne pomaže:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
99. “Zaista tako i mi razumemo:
to je četvrti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i peti razlog zašto neko nazaduje.”
100. “Ko brahmana, asketu
ili nekog drugog duhovnika
lažima svojim obmanjuje:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
101. “Zaista tako i mi razumemo:
to je peti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i šesti razlog zašto neko nazaduje.”
102. “Onaj ko ima imetak velik,
zlato u riznici, dobru hranu na stolu,
al’ sve to samo za sebe čuva:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
103. “Zaista tako i mi razumemo:
to je šesti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i sedmi razlog zašto neko nazaduje.”
104. “Čovek gord zbog statusa svog,
nadmen zbog bogatstva i porekla svog,
a prezira pun prema ljudima oko sebe:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
105. “Zaista tako i mi razumemo:
to je sedmi slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i osmi razlog zašto neko nazaduje.”
106. “Ko bludnik je, pijanica,
ko sa lukavim kockarima
protraći sve što do tada zaradio je:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
107. “Zaista tako i mi razumemo:
to je osmi slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i deveti razlog zašto neko nazaduje.”
108. “Ko je nezadovoljan sopstvenom ženom,
te ga viđaju sa bludnicama,
viđaju ga sa ženama tuđim:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
109. “Zaista tako i mi razumemo:
to je deveti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i deseti razlog zašto neko nazaduje.”
110. “Kad čovek u poodmaklim godinama
oženi devojku sa grudima poput ploda timburu,
te od ljubomore ne može da spava:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
111. “Zaista tako i mi razumemo:
to je deseti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i jedanaesti razlog zašto neko nazaduje.”
112. “Ko u službu primi ženu
odanu piću, veliku rasipnicu,
ili muškarca sličnih sklonosti:
to je uzrok njegovog nazadovanja.”
113. “Zaista tako i mi razumemo:
to je jedanaesti slučaj nazadovanja.
Neka nam sada Blaženi kaže
i dvanaesti razlog zašto neko nazaduje.”
114. “Ko je slabog imetka, a ogromnih želja,
među plemstvom rođen,
te za kraljevskom vlašću žudi:
to je uzrok nečijeg nazadovanja.
115. Ali mudrac koji sva ova
nazadovanja u svetu prozre,
taj plemeniti, uvidom obdareni,
u svetu sreće preporađa se.”
[1] Dok Mangala sutta, Sn 2:4, objašnjava način života koji vodi napretku i sreći, Parābhava sutta je nadopunjuje ukazujući na uzroke nazadovanja. Onaj ko sebi dopusti da bude uprljan ovakvim prekora vrednim ponašanjem, sam sebi zatvara put ka moralnom i duhovnom napretku i ujedno unižava sve ono što je plemenito i ljudsko u čoveku. Ali onaj ko motri na ove opasnosti, otvara sebi put ka svih onih trideset osam blagoslova za koje je sposobna ljudska priroda. [Natrag]